نواختن موسیقی در سرزمین لاله‌ها رویای هر موسیقیدان و علاقه‌مند به موسیقی است. تنها راه این‌که بتوان این رویا را در سرزمین لاله‌ها به حقیقت گره زد، تحصیل موسیقی در هلند است. هلند با داشتن تاریخی غنی در عرصه موسیقی و دانشگاه‌های معتبر، می‌تواند شما را به یکی از بهترین افراد در حوزه موسیقی مبدل سازد.

در این قصد داریم به بررسی مزایای تحصیل در رشته موسیقی در هلند، شرایط پذیرش، مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های برتر این کشور بپردازیم تا شما با اطلاعات کامل‌تری این کشور را برای تحصیل انتخاب کنید. برای تحصیل در هلند و رشته موسیقی هر کاری که دارید را کنار بگذارید و ابتدا این مطلب را مطالعه نمایید.

دلایل انتخاب هلند برای تحصیل موسیقی

هلند سرزمین آهنگسازان و نوازندگان معروفی همچون یوهان سباستین باخ بوده و همواره مهد شکوفایی استعدادهای درخشان موسیقیایی به شمار می‌رود. دلایل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که این دلایل توانسته‌اند کشور هلند را به یکی از معتبرترین کشورها در حوزه موسیقی تبدیل کنند.

سنت غنی موسیقی در هلند

هلند با داشتن ارکسترهای سمفونیک مشهور و سالن‌های کنسرت معتبر، فضایی ایده‌آل برای غرق شدن در دنیای موسیقی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

[caption id="attachment_23041" align="aligncenter" width="800"]تحصیل موسیقی در هلند تحصیل موسیقی در هلند[/caption]

محیط آموزشی باکیفیت و بین‌المللی

دانشگاه‌های هلند از اساتید مجرب و برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای برخوردار هستند. بسیاری از این دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و فرصت تحصیل در کنار دانشجویان بین‌المللی را برای شما فراهم می‌کنند. شما می‌توانید از این فضا برای بالا بردن تجربه خود استفاده نمایید. برای بهره‌مند شدن از این مزیت ابتدا باید ویزای تحصیلی هلند را از طریق سایت الیت پس در دست داشته باشید. تحصیل موسیقی در هلند با شرایط آموزشی بی نظیر می تواند شما را چندین قدم به موفقیت نزدیک تر کند.

فرصت‌های اجرا و شکوفایی استعداد

در هلند، صحنه‌ی پویای بسیاری برای اجرای موسیقی وجود دارد. دانشجویان می‌توانند با شرکت در فستیوال‌ها و کنسرت‌ها، استعداد خود را به نمایش بگذارند و تجربه‌ی ارزشمندی کسب کنند. در کمتر کشوری می‌توانید استعدادهای خود رد موسیقی را بروز دهید.

شرایط پذیرش برای تحصیل موسیقی در هلند

برای تحصیل موسیقی در هلند باید شرایط پذیرش دانشگاه‌های این کشور را به‌خوبی بدانید. برای این‌که بتوانید تحصیل موسیقی را در کشور هلند انجام دهید باید مدارک تحصیلی مورد نیاز دانشگاه‌ها را ارائه دهید و در صورت نیاز در آزمون‌های ورودی شرکت کنید.
نمره آیلتس برای پذیرش بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برای ورود به دانشگاه‌های موسیقی هلند و افزایش شانس خود می‌توانید مهارت‌های موسیقیایی و سابقه‌ی هنری خود را نیز ارائه دهید. در ادامه هرکدام از موارد گفته‌شده را بررسی خواهیم کرد.

مدارک تحصیلی و آزمون‌های ورودی

ارائه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی مرتبط با موسیقی الزامی است. همچنین، ممکن است دانشگاه از شما بخواهد در آزمون ورودی که شامل تست‌های عملی و تئوری موسیقی می‌شود، شرکت کنید.

مهارت‌های زبان مورد نیاز

برای تحصیل به زبان انگلیسی، نمره آیلتس 6 یا معادل آن required است.

مهارت‌های موسیقایی و سابقه هنری

ارائه نمونه‌ای از اجراهای موسیقی و سابقه‌ی فعالیت درزمینهٔ موسیقی می‌تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد.

انواع مقاطع تحصیلی موسیقی در هلند

کارشناسی و کارشناسی ارشد دو مقطعی است که می‌توانید از طریق آن‌ها در هلند به تحصیلات موسیقی بپردازید.

کارشناسی (bachelor)

این دوره 3 تا 4 سال طول می‌کشد و دانشجویان را با مبانی موسیقی، تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی و مهارت‌های نوازندگی آشنا می‌کند.

کارشناسی ارشد (master)

دوره کارشناسی ارشد 2 سال طول خواهد کشید و به دانشجویان درزمینهٔ تخصصی موردنظرشان مانند آهنگسازی، رهبری ارکستر، نوازندگی و غیره آموزش‌های پیشرفته ارائه می‌دهد.

[caption id="attachment_23042" align="aligncenter" width="800"]تحصیل موسیقی در هلند تحصیل موسیقی در هلند[/caption]

بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل موسیقی

بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل موسیقی در هلند به شرح زیر می‌باشد:

کنسرواتوار آمستردام: این کنسرواتوار یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های موسیقی در اروپا است.

کنسرواتوار سلطنتی لاهه: این دانشگاه با تمرکز بر موسیقی معاصر، گزینه‌ای ایده‌آل برای دانشجویان علاقه‌مند به این ژانر موسیقی است.

دانشگاه هنرهای اوترخت: این دانشگاه برنامه‌های متنوعی در رشته موسیقی ارائه می‌دهد و امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم می‌کند.

هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی در هلند

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی هلند برای دانشجویان اتحادیه اروپا حدود 2000 یورو در سال است. برای دانشجویان غیراروپایی، این هزینه بین 6000 تا 15000 یورو در سال متغیر است.
هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند نیز به سبک زندگی شما بستگی دارد. به‌طور میانگین 800 و 1200 یورو در ماه برای زندگی در هلند نیاز خواهید داشت.

جمع‌بندی

تحصیل موسیقی در هلند فرصتی عالی برای یادگیری از اساتید برجسته، تجربه فضای آموزشی بین‌المللی و شکوفایی استعداد موسیقیایی شما خواهد بود. با در نظر گرفتن شرایط پذیرش، مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های برتر، می‌توانید بهترین مسیر را برای تحقق رویای خود انتخاب کنید.

سؤالات متداول

1. آیا برای تحصیل در رشته موسیقی در هلند به بورسیه تحصیلی نیاز دارم؟

خیر، الزامی به دریافت بورسیه برای تحصیل در هلند وجود ندارد. با این حال، بورسیه‌های مختلفی از طرف دانشگاه‌ها و دولت هلند به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود که می‌توانید برای دریافت آن‌ها اقدام کنید.

2. بهترین زمان برای اپلای به دانشگاه‌های موسیقی هلند چه زمانی است؟

معمولاً مهلت ثبت‌نام برای دانشگاه‌های هلند 15 ژانویه و 15 مه است. با این حال، بهتر است از وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان برای اطلاع از تاریخ دقیق اپلای و مدارک مورد نیاز اقدام کنید.

3. آیا بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته موسیقی می‌توانم در هلند کار پیدا کنم؟

بله، با داشتن مهارت‌های لازم و سابقه‌ی فعالیت موسیقی، می‌توانید در هلند شغل مناسب پیدا کنید.

4. آیا برای کار در هلند به عنوان یک موسیقی‌دان به مجوز کار نیاز دارم؟

بله، اگر تبعه اتحادیه اروپا نیستید، برای کار در هلند به مجوز کار نیاز دارید.